O LATAM Airlines

LATAM Airlines Group S.A. – największy przewoźnik w Ameryce Południowej jest wynikiem fuzji chilijskich linii lotniczych LAN Airlines S.A. i brazylijskich TAM Linhas Aéreas.

LAN powstał w roku 1929 i był jedną z pierwszych linii lotniczych na świecie. Po 60 latach bycia spółką skarbu państwa w roku 1989 51% akcji firmy zostało sprzedanych akcjonariuszom krajowym i Scandinavian Airlines System (SAS), rozpoczynając w ten sposób proces prywatyzacji. Proces ten zakończył się w roku 1994, kiedy to główni akcjonariusze zdobyli 98,7% akcji firmy. Od tego momentu LAN rozpoczął ekspansję.

Historia TAM natomiast rozpoczęła się w roku 1961, kiedy to 10 młodych pilotów postanowiło stworzyć Taxi Aéreo Marilia. Linia zajmowała się transportem pasażerskim i towarowym pomiędzy stanami Parana, Sao Paulo i Mato Grosso. Po 6 latach firma została zakupiona przez businesmana Orlando Ometto zmieniając całkowicie swój profil i decydując się wyłącznie na transport korespondencji pomiędzy firmami. Taka sytuacja trwała blisko 9 lat, kiedy to spółka przekształciła się w TAM – Transportes Aéreos Regionais, a ta z kolei dała początek nowej firmie znanej jako TAM Linhas Aéreas.

W sierpniu 2010 roku LAN i TAM wykazały chęć połączenia się w jedną jednostkę zwaną LATAM Airlines Group. Do fuzji doszło 27 czerwca 2012 roku. Obecnie grupa przewozi 50 milionów pasażerów rocznie. Posiada 323 samoloty i zatrudnia 51 tys. pracowników. Jest również jedną z największych linii lotniczych na świecie pod względem siatki połączeń. Przewozy pasażerskie odbywają się do 150 miast w 22 krajach, a przewozy towarowe do 170 miast w 27 krajach! Grupa notowana jest na giełdach w Santiago, Sao Paulo i Nowym Jorku.

Początkowo obie linie lotnicze zrzeszone były w dwóch różnych aliansach lotniczych. LAN od roku 2000 należał do grupy One World, TAM od 2010 roku do aliansu Star Alliance. Od 31 marca 2014 roku obie linie są zrzeszone w jednej grupie One World.

LAN jest pierwszą linią lotniczą z Ameryki Południowej i jedną z pierwszych na świecie, które zaczęły latać samolotami Boeing 787 Dreamliner. Linia prowadzi politykę proekologiczną, dlatego też zdecydowała się zainwestować rekordową w swojej historii kwotę 3.5 miliardów USD na zakup 32 Boeingów 787 Dreamliner, których emisja gazów jest o 20% mniejsza. Nowe samoloty charakteryzują się również o 40% większymi oknami, lepszym oświetleniem w kabinie, posiadają o 30% więcej miejsca na bagaż a także, co jest bardzo istotne dla pasażera są w nich mniej odczuwalne turbulencje. TAM natomiast zainwestował w konkurencyjne samoloty Airbus 350, o dalekim zasięgu 15000 km, charakteryzujące się szerszym przekrojem poprzecznym kadłuba.

LATAM Airlines Group dzięki fuzji dwóch przewoźników może zaoferować swoim pasażerom lepsze połączenia i więcej destynacji niż jakakolwiek inna linia lotnicza Ameryki Południowej.

 

Przeczytaj też:

> Forbes o fuzji lotniczych gigantów

> Rozwój floty LAN-u